Reklama

My, przedstawiciele współczesnego społeczeństwa włada kilkoma językami. Oprócz języka ojczystego i kilku języków obcych coraz większą rolę w naszym życiu zaczyna ogrywać również język programowania. Kodem posługują się już nie tylko informatycy, ale również studenci, licealiści, gimnazjaliści, a nawet dzieci w szkole podstawowej. Do roku 2020 w Europie może zabraknąć 900 000 osób na stanowiskach informatycznych. Rozpowszechnienie umiejętności programowania i znajomości podstawowych kodów, niedługo podczas rozmów o pracę może stać się tak samo wymagana jak znajomość języka angielskiego.

Producenci zabawek już jakiś czas temu zauważyli potrzebę dostarczania na rynek produktów uczących dzieci programowania. Oprócz powszechnie znanych marek takich jak Lego czy Fisher Price na rynek wchodzą również zupełnie nowe produkty nieznanych producentów, którzy najczęściej środki na produkcję zabawek uczących programowania zgromadzili dzięki crowfundingowi.

W wielu krajach coraz popularniejsze stają się zajęcia z programowania, które na lekcjach informatyki rozpoczynają się od najwcześniejszych lat szkolnych. W Wielkiej Brytanii stacja telewizyjna BBC prowadzi kampanię „Make it Digital”, która ma zachęcić młode pokolenie do nauki programowania. Ich oferta wykracza jednak poza typowy program edukacyjny. Dzięki współpracy z rządem oraz sponsorami takimi jak Google czy Microsoft Brytyjczykom udało się stworzyć mini komputer – Micro Bit, w który zostaną wyposażeni wszyscy brytyjscy jedenastolatkowie – około miliona dzieci. Dodatkowo do dyspozycji adeptów programowania zostaną oddane: aplikacja mobilna i portal internetowy, na którym dzieci będą mogły samodzielnie uczyć się kodów, wymieniać doświadczeniami oraz tworzyć proste gry komputerowe lub ich mechanizmy.

Coraz większą popularnością cieszą się również kursy programowania i robotyki na którymi pieczę sprawują różne organizacje, takie jak np. eduPunkt Centrum Nowej Edukacji, Kids Code Fun, Akademia Orange oraz liczne środowiska akademickie. Dzięki takim zajęciom, młodzi adepci sztuki programowania mogą samodzielnie ożywić roboty zbudowane z klocków, skonstruować poruszające się pojazdy, albo zaprogramować wymyślone przez siebie postaci.

W Polsce powstał wyjątkowy projekt edukacyjny Mistrzowie Kodowania, który ma na celu rozpowszechnianie nauki programowania w polskich szkołach. Obejmuje on uczniów szkół podstawowych z całej Polski.

W ramach zajęć dzieci uczą się programowania w intuicyjnym języku Scratch. Nauczyciele biorący udział w programie zostali przeszkoleni przez ekspertów, by przez kolejnych 8 tygodni prowadzić zajęcia programowania w swoich szkołach. Udział w programie jest bezpłatny.

Projekt realizowany jest przez Samsung Electronics Polska we współpracy z Partnerami: Centrum Cyfrowym  Projekt: Polska, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacją CoderDojo, Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Stowarzyszeniem „Rodzice w Edukacji” przy wsparciu grupy SuperBelfrzy RP.

Polacy również stworzyli wyjątkowy Projekt „Inteligentne miasto” dzięki któremu możemy wspólne spędzać czas, a który ma na celu pomoc zarówno rodzicom, jak i dzieciom poprzez zabawę budować i sterować miastem, a tym samym wkraczając do programowania. 

Projekt ten pozwala dzieciom tworzyć siatkę ulic, rozbudowywać ją i uzupełniać o charakterystyczne elementy infrastruktury, takie jak światła, latarnie czy szlabany, a następnie sterować nimi za pomocą intuicyjnego oprogramowania. Dodatkowo w zabawie można wykorzystać zabawki jaki pojazdy, lokomotywy, domki, które dzieciaki mają już w domu. Dzięki takiej zabawie rodzice czy dziadkowie mogą powrócić do swojego dzieciństwa, kiedy dominowały zabawy na dywanie i opowiadać dzieciom jak działa prawdziwe miasto, jednocześnie pogłębiając swoją wiedzę dotyczącą nowych technologii, dzięki czemu mogą połączyć dwa światy – fascynację dziecka programowaniem i zabawa z dawnych lat.

W zestawieniu znajdziecie kilka ciekawych zabawek uczących dzieci programowania i robotyki. Niektóre z nich można kupić i bawić się nimi w domu, większość przeznaczona jest jednak dla placówek oświatowych i organizacji zajmujących się programowaniem i robotyką.