Reklama

Na rynku znajdziemy tak wiele modeli wózków dziecięcych, że wybór odpowiedniego stanowi prawdziwe wyzwanie. Wybraliśmy najważniejsze kwestie, na które warto zwrócić uwagę podczas podejmowania decyzji.

1. Rodzaje wózków

Podczas kupowania wózka dla dziecka możemy wybierać pomiędzy wózkami głębokimi, spacerowymi i uniwersalnymi.

  • Wózek głęboki - dziecko przebywa w nim w pozycji leżącej, dlatego często jest on pierwszym pojazdem malucha, w którym podróżuje on przez pierwsze 6-8 miesięcy. Składa się ze sporego stelażu, dużych kół oraz gondoli. Jest stabilny i komforotwy dla dziecka, jednak ciężki i niekiedy trudny do przetransportowania.
  • Wózek spacerowy - zazwyczaj to z niego maluchy korzystają najdłużej, nawet przez kilka lat. Przewozimy w nim siedzące już dziecko. Na rynku znajdziemy klasyczne spacerówki oraz tzw. parasolki - wyjątkowo lekkie, kompaktowe, łatwe do złożenia i przetransportowania.
  • Wózek uniwersalny - inaczej wielofunkcyjny czy hybrydowy. Łączy w sobie funkcje wózka głębokiego i spacerówki, dzięki służy dziecku przez długi czas. Wyróżniamy wózki 2w1, a także 3w1 (możliwość zamontowania na stelażu fotelika samochodowego). Jest stabilny, bezpieczny i przede wszystki funkcjonalny, główną wadą bywa jego waga. Możemy wybrać modele montowane na stelażu - potrzebne elementy kupujemy stopniowo, w miarę zmieniania się potrzeb (spora oszczędność miejsca).

2. Stelaż

Dobry stelaż powinien być przede wszystkim lekki, a jednocześnie wytrzymały i stabilny. Do wybóru mamy dwa jego rodzaje: krzyżakowy i teleskopowy

  • Stelaż krzyżakowy - czyli w kształcie litery "X", połączony z kwadratową lub prostokątną ramą. Stosowany jest głównie w wózkach klasycznych, głębokich i tych w stylu retro. Plusy to duża stabilność i miękkie zawieszenie umożliwiające bujanie, minusem są przede wszystkim mało praktyczne wymiary i trudności w przewożeniu takiego pojazu - do małych samochodów może się nie zmieścić. 
  • Stelaż teleskopowy - kształtem przypominający odwrócowną literę "Y". Znadziemy go głównie w wózkach trójkołowych, lecz także w wielu nowoczesnych czterokołowcach. Zwykle łączony jest z amortyzatorami sprężynowymi, co ogranicza możliwości bujania. Główną zaletą jest łatwe składanie i przewożenie, możemy go też postawić pionowo bez opierania np. o ścianę. Bez trudu zmieści się więc w samochodzie, jest też praktyczny w podróży. 

Jeśli posiadamy sam stelaż i stopniowo dokupujemy do niego potrzebne elementy, to pragnąc połączyć części pochodzące od różnych marek będziemy potrzebowali specjalnych adapterów

3. Gondola

Gondola powinna być przestronna i wygodna, zapewniająca maluchowi możliwość komfortowego snu. Jej standardowa długość to ok. 80 cm, szerokość - 35 cm, głębokość - 25 cm. Spód powinien być usztywniany, boki solide, a jednocześnie z miękkim wykończeniem.

4. Siedzisko

W przypadku najmniejszych dzieci siedzisko powinno być dość głębokie i dość długie, umożliwiające przespanie się w wózku. Nie może być jednak zbyt szerokie, by maluch w pozycji siedzącej nie mógł przewracać się na boki. Starszaki mogą jeździć w bardziej płytkim siedzisku, ponieważ potrafią samodzielnie stabilnie siedzieć, a z wózka korzystają rzadziej, np. gdy zmęczą się na spacerze. Siedzisko powinno być odpowiednio wyprofiowane, z usztywnionym zagłówkiem oraz obszarem wokół główki. Na rynku znajdziemy wiele praktycznych modeli rozkładanych, z regulacją kąta pochylenia siedziska - pomagają przyjąć wygodną pozycję, a także zdrzemnąć się w pozycji leżącej. 

5. Koła

To, jakie koła wybierzemy, powinno być uzależnione przede wszystkim od warunków, w jakich przyjdzie nam korzystać z wózka. 

  • Małe koła - są lekkie, zapewniają lepszą zwrotność, łatwe do transportowania. Sprawdzą się latem, w mieście i podczas podróży, natomiast zimą czy na trudnym terenie mogą przysporzyć nam problemów.
  • Duże koła - sprawiają, że wózek jest cięższy i trudniejszy do transportowania. Wiele modeli posiada jednak koła zdejmowane, likwidujące ten problem. Takie koła sprawdzą się w każdym terenie i także w trudniejszych warunkach, na przykład zimą. 

Do wyboru mamy koła plastikowe, piankowe, pompowane oraz łączone. 

  • Koła plastikowe - dziś bardzo rzadko spotykane, nie dają żadnej amortyzacji.
  • Koła piankowe - lekkie, nie do przebicia, jednak na trudnym terenie nie do końca będą amortyzować wstrząsy.
  • Koła pompowane - doskonale tłumią wszelkie drgania, dlatego sprawdzą się w każdym terenie. Niestety łatwo je przebić, warto więc mieć przy sobie pompkę. 
  • Koła łączone - coraz większa liczba producentów decyduje się na łączenie w jednym wózku dwóch rozwiązań, np. jednak para kół jest pompowana, druga piankowa. Pozwala to połączyć zalety kół wykonanych z różnych materiałów. 

Na co jeszcze zwrócić uwagę przy wyborze kół?

  • Skrętność - w mieście świetnie sprawdzą się koła obracające się wokół własnej osi. Jednak w terenie mogą utrudniać one prowadzenie wózka. Dlatego warto wybierać modele z regulacją skrętości, umożliwiające zablokowanie koła. 
  • Łożysko - koła montowane na łożyskach wpływają na wytrzymałość wózka. Jest ona większa niż w przypadku kół montowanych bezpośrednio na elementach stelażu. 
  • Ilość kół - wózki o trzech kołach są zwrotne, lekkie i zajmują mało miejsca. Świetnie sprawdzają się jako wózki sportowe. Mogą być jednak mniej stabilne, sprawdźmy też czy mają ogranicznik skrętu i podpórkę na nogi dziecka. Wózki czterokołowe gwarantują większą stabilność. 

6. Zawieszenie

Do wyboru mamy kilka rodzajów zawieszenia. 

  • Amortyzatory skórzane (tzw. paski) - miękkie zawieszenie, które umożliwia kołysanie wózkiem na wszystkie strony. Sprawdza się zwłaszcza w gondolach. Paski niestety dość łatwo się rozciągają, wózek może też dość trudno się prowadzić. Co ważne, tzw. paski są ciche. 
  • Amortyzatory sprężynowe - twarde zawieszenie, uniemożliwiające bujanie na boki. Pozwala jednak na łatwe składanie, transportowanie czy prowadzenie wózka.
  • Wahacze - zapewniają płynną amortyzację, jednak również unimożliwiają bujanie na boki. 

7. Hamulec

W każdym wózku znajdziemy tzw. hamulec postojowy. Zazwyczaj blokujemy oba tylne koła za pomocą nogi. Coraz więcej jest na rynku wózków z hamulcami ręcznymi, często odrębnymi dla różnych kół. Znajdziemy je zwłaszcza w modelach sportowych. Hamulec musi być łatwy w obsłudze, niezawodny oraz cichy. Sprawdźmy go koniecznie przed zakupem. 

8. Rączka

Regulowana rączka ułatwia prowadzenie wózka osobom o różnym wzroście. Dzięki przekładanej rączce możemy szybko i łatwo zmienić kierunek jazdy. Rączka powinna być też przyjemna w dotyku, wykonana z materiału umożliwiającego wygodne i bezpieczne prowadzenie wózka. 

9. Mechanizm składający wózka

Sprawdźmy, czy wózek składa i rozkłada się  się łatwo oraz szybko - najlepiej, jeśli możemy tę czynność wykonać jedną ręką. Mechanizm powinien działać cicho i płynnie

10. Podnóżek i pałąk

Podnóżek w spacerówce znacznie podwyższa komfort jazdy, zwłaszcza w wózkach trójkołowych. Niektóre modele posiadają możliwość regulacji podnóżka. Pałąk powinien być stabilny i umożliwiać maluchowi bezpieczne oparcie się o niego. W modelach dla starszych dzieci często możemy wymienić go na praktyczny stoliczek

11. Pokrycie wózka

Pokrycie wózka powinno być wykonane z najwyższej jakości materiałów bezpiecznych dla dziecka, najlepiej antyalergicznych (zwłaszcza w miejscach mających bezpośrednią styczność z ciałem maluszka). Musi przepuszczać powietrze oraz wilgoć. Zadbajmy o względy praktyczne - tapicerka powinna być łatwa do wyczyszczenia, dobrze, jeśli mamy możliwość bezproblemowego zdjęcia jej i wyprania

12. Dodatkowe akcesoria

  • Daszek chroniący przed słońcem, wiatrem czy opadami - powinien być odpowiednio duży, by rzeczywiście ochronić malucha. Na rynku są modele ze specjalnymi "okienkami", dzięki którym dziecko nawet podczas deszczu czy w słoneczne dni może obserwować otaczający je świat. 
  • Kosz/siatka na zakupy - wysokiej jakości montowana fabrycznie siatka czy kosz na zakupy to duże ułatwienie podczas wykonywania codziennych obowiązków. 
  • Co jeszcze się przyda - parasolka, moskitiera, folia przeciwdeszczowa, wszelkiego rodzaju kieszonki, na zimę - śpiworek.