Reklama

W lipcu 2013 roku weszła w życie pierwsza z trzech faz wprowadzania nowych przepisów, dotyczących fotelików samochodowych. Europejska regulacja i-Size ma zastąpić obecną normę ECE R44/04, która nie gwarantuje bezpieczeństw dzieci. Największą zmianą będzie nakaz przewożenia dzieci tyłem do kierunku jazdy minimum do 15 miesiąca życia.

 

Fotelik samochodowy nie zawsze bezpieczny

 Dotychczasowe inspekcje fotelików na świecie wskazują, że ok. 70% dzieci przewożonych jest w nieprawidłowy sposób. Stanowi to jedną z głównych przyczyn ich śmierci oraz poważnych obrażeń. Obowiązująca norma ECE R44/04 od dawna budziła niepokój ekspertów, ze względu m.in. na niejasną kategorię wagową, brak szczegółowych testów czy wystarczających regulacji, uniemożliwiających nieprawidłowe użycie fotelika. Wiele modeli fotelików nie sprawdziło się w niezależnych testach zderzeniowych, pomimo spełniania formalnych wymogów.

 

Dlaczego tyłem do kierunku jazdy?

Jednym z głównych założeń i-Size jest wydłużenie okresu przewożenia dzieci tyłem do kierunku jazdy - do minimum 15 miesiąca życia. Przeprowadzone niezależnie przez Volvo i firmę ubezpieczeniową Folksam badania potwierdziły, że wśród dzieci do 4 lat, osoby przewożone tyłem do kierunku jazdy mają aż pięć razy większe szanse na przeżycie oraz uniknięcie poważnych obrażeń. Wynika to przede wszystkim ze specyficznej budowy dziecka – relatywnie dużej i ciężkiej głowy, a także nie w pełni rozwiniętej szyi. Jazda tyłem do kierunku jazdy minimalizuje ryzyko urazów tych delikatnych części ciała.

 

 

Co jeszcze zmieni regulacja i-Size?

 Homologacja i-Size zakłada także dokładniejsze testy, przebiegające z wykorzystaniem nowoczesnych manekinów. Będą obejmować one również pomijane dotąd monitorowanie skutków uderzenia bocznego. Budząca wiele wątpliwości klasyfikacja wagowa zostanie zastąpiona klasyfikacją bazującą na posturze dziecka, wprowadzone będą także regulacje, mające na celu ograniczenie możliwości nieprawidłowego użytkowania fotelików. Wprowadzenie regulacji i-Size podzielono na trzy fazy: pierwsza, trwająca od lipca, dotyczy fotelików z mocowaniem ISOfix i pasami wewnętrznymi (uprzężą) dla dzieci od narodzin do 3-4 lat. Kolejne fazy zaplanowane są na 2015 rok, po nich nastąpi trwający około 2 lat okres przejściowy, podczas którego nowe foteliki wypierać będą przestarzałe modele.

Zobacz kolekcję bezpiecznych fotelików samochodowych firmy Be Safe