Reklama

Opowiadania rozwijają inteligencję

 

Wszelakiego rodzaju opowiadania - czytane na głos, snute "z głowy" przez rodziców lub czytane samodzielnie - na pewno przyniosą dziecku nie tylko radość , lecz także poszerzą jego horyzont intelektualny . Opowiadania wspierają zdolność komunikacji i intensyfikują relacje między rodzicami a dziećmi. Tworzą więzi społeczne i wzmacniają inteligencję emocjonalną , gdyż poprzez bajki, sagi i opowiadania dzieci dowiadują się niezmiernie dużo o świecie uczuć. Opowiadania wspierają koncentrację i uwagę , gdyż mali słuchacze lub czytelnicy są przy tym całkowicie skupieni na wydarzeniach. Poza tym ogromnie wzmacniają kompetencję językową  . Maluch udoskonala przy okazji swoją elokwencję, obojętnie, czy mu coś opowiadacie, czytacie, czy czyta on samodzielnie. Ponadto ma przy tym mnóstwo przyjemności, gdyż jest zafascynowany akcją i jej bohaterami. Tym samym opowiadania stanowią rodzaj wspaniałego językowego dokształcania dla dziecka. Często zapamiętuje ono całe zdania i treści i w ten sposób automatycznie poszerza swoje słownictwo. Poznaje różne style narracyjne danych autorów, a później przejmuje ich charakter wypowiedzi podczas opowiadania przeczytanej historii. Nowe, dotychczas nieznane słowa dziecko odgaduje z kontekstu i magazynuje w swojej pamięci językowej. To wszystko dzieje się niepostrzeżenie: malec nie zauważa nawet, że nieprzerwanie uczy się czegoś nowego.

Czytanie wzbogaca życie uczuciowe

 

Dzieci, które dużo czytają, nie przynoszą do domu złych ocen z języka polskiego. Również wypracowania uczniów, którzy wprawdzie słabo znają ortografię, ale dużo czytają, ukazują często prawdziwy wulkan pomysłów. Prawdziwe mole książkowe przeważnie wysławiają się płynnie i po mistrzowsku. Praktyka szkolna pokazuje, że dzieci, które dużo czytają i którym już w młodych latach dużo czytano na głos, mają wyraźną przewagę nad innymi. Wykazują się dobrym wyczuciem językowym i czerpią radość z pięknych opowieści. Zatem rodzice powinni starać się regularnie opowiadać i czytać swojemu dziecku różne historie lub, gdy potrafi ono samodzielnie czytać, dawać mu w prezencie i wypożyczać z biblioteki dobre książki. Wspólne czytanie ciekawych książek intensyfikuje również więź emocjonalną między opiekunami a maluchem. Bliski kontakt fizyczny, znajomy głos, pełna życzliwości, niepodzielna uwaga – wszystko to wywiera na dziecko pozytywny wpływ. W ten sposób nauczy się łączyć opowieści z pięknymi uczuciami i przywoływać te emocje również podczas samodzielnego czytania. Codzienne czytanie maluchowi przez dziesięć minut jest najlepszym warunkiem tego, by go zmotywować do zostania prawdziwym molem książkowym i późniejszego przekazania tej radości swoim własnym dzieciom.

Wskazówki dla małych moli książkowych:

  • Dzieci, obojętnie w jakim wieku, powinny mieć książki, które należą tylko do nich, i miejsce, w którym są one starannie poustawiane. Własny regał na książki, nawet gdy będzie to tylko półka nad łóżkiem, sprawia, że książka staje się częścią dziecięcego świata.
  • Regularnie czytajcie swojemu dziecku. Również wtedy, gdy już samo potrafi czytać.
  • Czytajcie wszystko na głos. Oprócz książek, dla maluszka ciekawe są także opakowania, szyldy i plakaty reklamowe.
  • Pozwólcie swojemu dziecku szperać w książkach. Często chodźcie z nim do biblioteki lub księgarni.
  • Czytanie powinno być nagrodą, a nie obowiązkiem. Dlatego nie każcie swemu dziecku czytać za karę!
  • Zadbajcie o to, aby było zawsze wystarczająco dużo "materiału" do czytania - w samochodzie, w pociągu czy w poczekalni u dziecięcego lekarza.
  • Dawajcie często książki w prezencie. W ten sposób dacie swemu dziecku radość płynącą z czytania, która utrzymuje się przez całe życie.

Jaka książka pasuje do jakiego wieku?

Abyście mogli być pewni, że wybrana lektura istotnie pasuje do Waszego dziecka, spójrzcie, w jakim wieku można wziąć do ręki jaką książkę:

  • Wczesny wiek przedszkolny: książki z obrazkami, bajki i dziecięce książki do czytania na głos, książki składane oraz książki dla dzieci nagrane na płyty CD lub kasety.
  • Wiek przedszkolny: bajki i dziecięce książki do czytania na glos; pierwsze książki do nauki czytania z dużymi literami, obrazkami i symbolami; książki składane oraz książki dla dzieci nagrane na płyty CD lub kasety.
  • Wczesny wiek szkolny: bajki i dziecięce książki do czytania na glos; pierwsze dziecięce książki z prostymi tekstami do samodzielnego czytania; ilustrowane i wykonane w poglądowy sposób książki przekazujące wiedzę z prostymi tekstami; atlasy dziecięce z dużym udziałem obrazków i prostymi tekstami; książki dla dzieci nagrane na płyty CD lub kasety.
  • Późny wiek szkolny/wiek młodzieńczy: bajki do samodzielnego czytania; książki dla dzieci i młodzieży do samodzielnego czytania; bardziej kompleksowe, wykonane w poglądowy sposób książki popularnonaukowe i naukowe; książki młodzieżowe nagrane na płyty CD lub kasety.

Źródło: Heike Kovács, Birgit Kaltenthaler "Moje dziecko uczy się poprzez zabawę" , Wydawnictwo Jedność 2008 r.

 

Moje dziecko uczy się poprzez zabawę
W Waszym dziecku drzemią uzdolnienia, które powinniście odkryć i rozwijać! Właśnie w pierwszych latach życia maluch wypróbowuje swoje zdolności i codziennie się uczy. W niniejszej książce dowiecie się, jak ważna jest zabawa dla Waszego dziecka, i znajdziecie liczne pomysły i ćwiczenia. Najlepsze zabawy edukacyjne, najbardziej odpowiednie książki i właściwa muzyka dla każdego wieku pomogą w rozwoju Waszego dziecka. W ten sposób wesprzecie jego zdolności i zapewnicie mu pouczające i wesołe dzieciństwo.

 

Foto

Foto