Reklama

1. Układ przedsionkowy (równowaga, koordynacja, kontrola ruchu)

Jeśli działa nieprawidłowo, to mózg nie potrafi dobrze zarządzać ruchem, uwagą i emocjami.

U wielu osób układ przedsionkowy:

  • działa zbyt słabo (podreaktywnie) – dziecko potrzebuje ciągle się ruszać, żeby „poczuć ciało” (stąd wiercenie się, skakanie, bujanie),
  • albo działa zbyt mocno (nadreaktywnie) – dziecko łatwo się przestymulowuje, źle znosi szybkie ruchy, huśtanie, ma lęk wysokości.

W obu przypadkach mózg ma problem z regulacją energii i uwagi.

Co może pomóc:

  • Huśtanie w hamaku terapeutycznym – łagodne lub rotacyjne; pomaga w regulacji napięcia i skupieniu.
  • Kołysanie na deskorolce terapeutycznej lub platformie równoważnej – ćwiczy kontrolę ciała i planowanie ruchu.
  • Turlanie się – wspiera koordynację i propriocepcję.

2. Układ proprioceptywny (czucie głębokie, świadomość własnego ciała)

Dzieci często mają zaburzone czucie głębokie:

  • nie czują dobrze swojego ciała, więc potrzebują więcej ruchu, by poczuć, że „istnieją” (wiercą się, skaczą, uderzają),
  • mają problemy z napięciem mięśniowym (albo za słabe, albo za duże),
  • często są niezdarne, potykają się, stukają o meble, a przy tym bywają nadmiernie ruchliwe.

Regularna stymulacja proprioceptywna daje im wewnętrzne poczucie stabilności i spokoju.
Działa jak „naturalny hamulec” dla nadpobudliwości.

  • Przeciąganie liny, pchanie ciężkich piłek, noszenie cięższych przedmiotów – daje mocne wrażenia z mięśni i stawów, wycisza.
  • Zabawy w „naleśnika” lub „hot-doga” – dziecko jest zawijane w koc/matę, co daje głęboki nacisk.
  • Skakanie na trampolinie lub na dużej piłce terapeutycznej - rozładowuje nadmiar energii.
  • Ćwiczenia z poduszką sensomotoryczną – poprawiają równowagę i napięcie mięśniowe.
  • Pływanie, Judo
  • Czołganie się pod przeszkodami, przez tunele

Polecane produkty:

Jak wyciszyć się po szkole?

Namioty zaciemniające i stymulacja światłem dają dziecku poczucie bezpieczeństwa i odcięcia od nadmiaru bodźców - czyli tworzą „sensoryczny kokon” do samoregulacji.

Przy biurku w domu i szkole

  • Siedzenie na poduszce sensomotorycznej lub piłce, zamiast na krześle– mikroruchy utrzymujące równowagę aktywizują przedsionek.
  • Wersja szkolna i tania – dwie piłki tenisowe założone na przeciwstawnych nogach krzesła.
  • Gumy do ćwiczeń pozwalające na pracę stóp i nóg (pokażę, jak to robić)
  • Praca z oddechem; Oddychanie z maskotką na brzuchu
  • Kołdry i opaski obciążeniowe – dają delikatny nacisk i głęboki bodziec proprioceptywny
  • Poduszki sensomotoryczne – aktywizują mięśnie posturalne
  • Woreczki sensoryczne z ciężarem – można je kłaść na kolanach lub barkach podczas nauki

3. Układ dotykowy

Odpowiada za czucie dotyku, temperatury, nacisku, bólu i faktury.

U wielu dzieci układ dotykowy działa zbyt silnie lub zbyt słabo:

  • Nadreaktywność dotykowa – dziecko unika dotyku, nie lubi metek, nie chce się przytulać, denerwuje je kontakt z niektórymi materiałami.
  • Podreaktywność dotykowa – szuka silnych bodźców: lubi się brudzić, dotykać wszystkiego, uderzać, ściskać przedmioty.

Brak równowagi w tym układzie wpływa na: trudności z koncentracją, impulsywność, problemy z emocjami i relacjami,
obniżone poczucie bezpieczeństwa sensorycznego.

  • Zabawy z masami plastycznymi (slime, piasek kinetyczny, masa solna) – ćwiczą tolerancję dotykową i koncentrację.
  • Tunel dotykowy, ścieżka sensoryczna z różnymi fakturami – dziecko chodzi po dywanikach, gąbkach, ryżu, kaszy.
  • Zabawy w odnajdywanie przedmiotów ukrytych w ryżu lub grochu – rozwijają uwagę i planowanie ruchu.
  • „Deszcz sensoryczny” – masaż szczoteczką Wilbarger lub miękkim pędzelkiem – redukuje napięcie.
  • Ćwiczenia oddechowe w pozycji leżącej z maskotką na brzuchu – uczą świadomego oddechu i samoregulacji.
  • Ograniczenie bodźców słuchowych - Stopery do uszu dla dzieci i dorosłych

Polecane produkty:

Fidgety:

Slime

Obciążeniowe

 

 

 

Zabawka Roku 2025 Edycja XXII zobacz jak było