Reklama

Ćwiczenia te dostarczają stymulacji, powodując rozwój dróg nerwowych niezbędnych do prawidłowego rozwoju w pierwszych latach życia.

Huśtanie i kołysanie

Huśtanie i kołysanie

Dziecko leży na brzuchu na średniej wielkości piłce. Kołyszemy je i huśtamy w tył i do przodu. Jest to świetna stymulacja układu przedsionkowego. Dziecko siada na piłce i podskakuje – to również rozwijająca zabawa.

  • Wykonując te ćwiczenia przy rymowankach, wzbogacamy je o ćwiczenie pamięci i rytmu.
  • Kiedy dziecko udaje, że jest jakimś zwierzątkiem , na przykład żabką, wspaniale trenuje wizualizację. Pokaż wcześniej dziecku żabę, choćby na obrazku.
  • Żabie skoki bardzo dobrze rozwijają napięcie mięśniowe.
  • Sprawdź, czy dziecko ugina kolana, kiedy podskakuje. Dla tych dzieci, które jeszcze nie umieją skakać z odrywaniem nóg od ziemi, zabawa w żabkę to świetny wstęp do skakania, który jednocześnie mocno stymuluje układ przedsionkowy. 

A . Żabka w pudełku
Dziecko naśladuje żabę z wierszyka:
Na dnie pudełka żabka się skryła.
Gdy je otwarto - hop! Wyskoczyła!

B. Żabie skoki
W czasie recytowania wierszyka dziecko kuca i kładzie ręce płasko na podłodze pomiędzy swoimi nogami. Na koniec wyskakuje wysoko w górę, tak jak żaba.
Raz żabka z jeziorka skoczyła
Wprost w deszczu strugi na dworze
Lecz katar to rzecz jej niemi/a,
Więc- hop!- i znów jest w jeziorze.

Kołysanie i toczenie się

Ćwiczenia stymulujące układ przedsionkowy powinny trwać 2 minuty. Potem należy wykonać jakieś ćwiczenie statyczne, ponieważ zakończenia nerwowe męczą się po dwóch minutach i nie podlegają stymulacji. Jest to podobne do łaskotania dłoni - na początku jest to zabawne, ale po chwili przestaje być miłym uczuciem. Opisane poniżej ćwiczenia wykonuje się na materacu lub na karimacie.

Toczenie się i kołysanie zapewnia silną stymulację, ponieważ płyn w uchu wewnętrznym przemieszcza się po zakończeniach nerwowych, które wysyłają informację do mózgu o tym co się dzieje, aby mięśnie gałek ocznych mogły odpowiednio zareagować.

Toczenie się w kocu

Zawiń dziecko w koc, tak aby jego głowa wystawała na zewnątrz. Pociągnij za jeden koniec i odwiń dziecko. Przetoczy się ono, gdy będziesz poruszać kocem. Powinno trzymać ciało wyprostowane. Następnie wykonajcie to ćwiczenie ponownie, ale tym razem niech dziecko trzyma nad głową piłkę.

Przewroty w przód  

Naucz dziecko robić fikołki w sposób dla niego bezpieczny. Aby nie uszkodzić sobie szyi, należy wykonywać je w następujący sposób: 
Przykucnąć i oprzeć ręce z przodu. Unieść pośladki do góry i schować głowę, przyciągając ją do klatki piersiowej. Przewrócić się do przodu. Poproś dziecko, by zrobiło na materacu pięć fikołków.

Huśtanie i kręcenie się

  • Problemy z ćwiczeniami stymulującymi układ przedsionkowy są często spowodowane infekcjami ucha.
  • Obserwuj oczy dziecka, gdy obraca się ono wokół własnej osi. Jeżeli układ przedsionkowy nie daje sobie rady, to oczy dziecka nie będą się poruszać do przodu i do tyłu. Badania naukowe dowodzą, że brak tzw. oczopląsu porotacyjnego jest typowy dla dzieci nadmiernie aktywnych.
  • Obroty muszą być powolne i odbywać się pod kontrolą, aby odpowiednio stymulować połączenia nerwowe w mózgu. Gwałtowne obroty to duża przyjemność dla dziecka i można na to pozwolić dla zabawy.
  • Pamiętaj, że po dwóch minutach zakończenia nerwowe męczą się, więc aby uzyskać maksymalną stymulację, nie pozwól dziecku kręcić się zbyt długo.

 

Skakanie z pudełka

Postaw dziecko na niewielkim pudełku. Kolana lekko ugięte. Ręce ugięte, łokcie do tyłu. Kiedy dziecko skoczy do obręczy, ręce przesuną się w przód.

 

Przechodzenie i przeskakiwanie przez skakankę

Poproś dziecko, aby przechodziło lub przeskakiwało przez skakankę nisko zwieszoną pomiędzy dwoma krzesłami. Zacznij od skakanki położonej na ziemi. Potem stopniowo ją podnoś aż do 5 cm nad podłogą.

 

Kręcenie się

Dziecko kładzie się wewnątrz podwieszonej opony. Obracamy oponę bardzo powoli, jeden obrót powinien zajmować 30 sek. Po każdym obrocie zatrzymujemy się na 5 sek. Dziecko dotyka i nazywa pięć różnych części ciała. Następnie obracamy oponę w drugą stronę. Ćwiczenie należy powtórzyć.

Wiek 2 - 2,5 roku to trudny okres w życiu twojego dziecka: raz myśli, że jest już duże, a za chwilę chce się zachowywać jak niemowlę. Nie można kręcić dzieci na dziecinnej huśtawce! Możesz samodzielnie przygotować huśtawkę i zawiesić ją na linie. Jeżeli nie znajdziesz nic innego, możesz kręcić dziecko na deskorolce.

Foto

Źródło: Margaret Sassé, Georges McKail "Smart start", Wydawnictwo Jedność 2010r.

Smart start
Prezentujemy Państwu zestawy niezwykle praktycznych i przyjemnych ćwiczeń, które nie tylko wpływają pozytywnie na rozwój dziecka, ale także wzmacniają rodzicielskie więzi i sprawiają wiele radości. Margaret Sassé znany i ceniony na całym świecie ekspert w dziedzinie rozwoju dzieci. Była założycielką i dyrektorem centrum aktywizacji małych dzieci o nazwie "Toddler Kindy GymbaROO", które do dziś działa w Australii i ma swoje filie na całym świecie. "Udany start" to program ćwiczeń opracowany z myślą o zdrowym i całościowym rozwoju dziecka, uwzględniający zarówno jego potrzeby fizyczne, jak i emocjonalne.