Reklama

Czy można dodatkowo wesprzeć dzieci w edukacji?

Oczywiście – najprościej wysłać dzieci na dodatkowe lekcje języka, które są jednak bardzo kosztowne.

Rodzice mogą w warunkach domowych przygotować zaplecze „pomocy naukowych”, które ułatwią dzieciom poznawanie nowego języka. Najważniejsze aby pamiętać o kilku zasadach, które sprawią, że zastosowane metody okażą się skuteczne.

Ucząc dzieci warto pamiętać o tym, że:

  1. Dzieci szybko się nudzą i metoda nauki powinna być dla nich ciekawa i bardzo różnorodna. Mogą uczyć się na konkretach – nazywając przedmioty, słuchając piosenek, które potem zaśpiewają, a nawet zatańczą w ich rytm.
  2. Nauka powinna być przepleciona z ruchem, który zrelaksuje i wpłynie stymulująco na zdobywanie kolejnej wiedzy.
  3. Dziecko musi uczyć budować wewnętrzną motywacje, musi mu zależeć na nauce, trzeba je zaangażować emocjonalnie i sprawić aby nauka dawała przyjemność. Starszym dzieciom łatwiej pokazać korzyści, bo łatwiej skorzystają ze swoich umiejętności (komunikacja, teksty piosenek, granie w gry);
  4. Wielokrotne powtarzanie poznanych słów, zwrotów treści, ale na różne sposoby;
  5. Ćwiczenie zwrotów, dialogów, pytań i odpowiedzi poprzez odgrywanie ról, a nawet zabawy teatralne. Spontaniczna konwersacja na wymyślony temat
  6. Umiejętność czytania – czytanie dodatkowych książek dostosowanych dla dzieci.
  7. Korzystanie z multimediów, oglądanie filmów w języku obcym, rozwiązywanie interaktywnych quizów czy gier.
  8. I oczywiście wzmocnienie pozytywne przez rodziców. Wspieranie w nauce, pomoc przy wybraniu najodpowiedniejszych technik pamięciowych dla dziecka. Nauka uczenia się.

Najmłodsi korzystają z zabawek elektronicznych emitujących głos lektora, z przyjemnością grają też  w puzzle i inne gry językowe. Opowiedzą co widza na grafikach czy kartach książek z grafikami (picturebook). Starsi rozwiązują zagadki. Quizy i czytają książki obcojęzyczne.

Nie do przecenienia jest słuchanie głosu lektora, którym jest native speaker. Jeszcze ciekawiej, gdy możemy spróbować edukacji „na żądanie” i we własnym rytmie poznawać i powtarzać słówka.

Magdalena Kordaszewska – terapeuta SI, edukator